Lärarmaterial:
Barbie-Nils och Pistolproblemet
Lärarmaterial Barbie-Nils och Pistolproblemet med uppföljning och övningar
Lärarmaterial Barbie-Nils och Pistolproblemet med uppföljning och övningar
Ni har nu sett Teater Barbaras föreställning Barbie-Nils och pistolproblemet. Vi hoppas att ni och barnen hade behållning av den. Lärarmaterial Barbie-Nils och Pistolproblemet innehåller förslag på hur ni kan följa upp föreställningen. Hur ni genom ett öppet förhållningssätt kan komma bortom enkla värdeomdömen som ”bra” och ”dåligt”. Och hur ni genom barnens upplevelser kan få inspiration till samtal och aktiviteter. Vi hoppas på så sätt att berättelsen om Nils kan fortsätta leva och utvecklas.
När vi på Teater Barbara råkade på Kari Tinnens berättelse om Barbie-Nils såg vi flera goda skäl att göra pjäs av den. Förutom att det är en spännande historia med klurig upplösning, fastnade vi bl.a. för skildringen av hur ett barns drömmar och längtan krockar med omvärldens förutfattade meningar. Berättelsen berör frågor om synliga och osynliga normer; om barns rätt och vuxnas ansvar. Vi tyckte också att det var intressant att se vad som händer när man ställer två kontroversiella leksaker – Barbie och pistoler – mot varandra.
Avsikten med föreställningen är inte att ge publiken färdiga svar utan att väcka nya frågor. Vi hoppas att pjäsen och det här materialet kan hjälpa till att synliggöra barnens egna åsikter och perspektiv. Och att deras upplevelser av föreställningen ska verka inspirerande och stärkande.
Vi tycker också att det vore spännande om den ger upphov till diskussioner och reflektioner kring normkritiskt tänkande och olika etiska dilemman. Hos den vuxna publiken vill vi väcka frågor om hur vi kan agera för att hjälpa barnen att bredda sin föreställning om hur och vad man får vara som barn. Och hur vi behöver vara mot varandra. Sen tycker vi förstås att det är väldigt roligt att leka med dockor och pistoler…!
Ingens upplevelse av en teaterföreställning är mer värd än någon annans. Det finns heller inget rätt eller fel sätt att uppfatta en teaterföreställning på. Alla har rätt till sin upplevelse och åsikt. Vi behöver inte vara överens! Men när olika åsikter och upplevelser får mötas, då fördjupas och utvecklas allas kunskaper om de frågeställningar föreställningen har väckt. Utifrån förskolans uppdrag – enligt läroplan och likabehandlingsplan – hoppas vi att detta material ska kunna vara ett levande verktyg i ert arbete med demokrati, etik och genus.
Till materialet har vi gjort två ark med bilder där vi samlat några av föreställningens personer och föremål. Vi har även gjort två ark med miljöer som förekommer i föreställningen; hemmet och leksaksaffären.
Klicka på arken för att komma till en högupplöst version. Skriv ut dem, klipp ut bilderna och klistra upp dem på t.ex. glasspinnar – eller gör flanellografbilder av dem – så kan ni använda er av dem när ni reflekterar och samtalar kring föreställningen.
Vi föreslår att barnen själva får återberätta och uttrycka egna spontana tankar och idéer om det de har sett och upplevt. Med klippdockorna kan barnen tillsammans minnas och återskapa sin egen förståelse av berättelsen om Nils. Om de får associera kring de olika rollfigurerna och föremålen som de mött, kan vi närma oss hur barnen har uppfattat föreställningen. Vad var viktig för dem? Vilka delar av föreställningen intresserade dem?
Pröva sedan att t.ex. para ihop olika rollfigurer med olika föremål. Vad händer när Nils har pistolen? Vad händer när Nils har Barbie? Vad händer när vi parar ihop pappa med olika föremål i pjäsen?
Kanske nya historier och frågeställningar kommer upp när rollfigurerna möter andra föremål? Ta vara på det barnen leker och pratar om, och försök fördjupa samtalet med ytterligare frågeställningar.
Här följer några förslag till följdfrågor ordnade utifrån olika ämnesområden. Frågor som kan hjälpa oss att ta reda på hur och varför vi tycker som vi gör.
Återskapa avgörande situationer i föreställningen.
Här hittar ni fem korta videoklipp från några avgörande situationer i föreställningen;
Använd videoklippen som utgångspunkt för att diskutera etiska dilemman. Efter varje klipp, arbeta t.ex. med föjande frågor:
Låt gärna barnen använda sig av klippdockor, föremålen och miljöerna när de ska förklara hur de tänker eller när de ska visa på alternativa handlingssätt.
Hör gärna av er och berätta om ert efterarbete! Ställ frågor, rita teckningar, ta bilder mm.
E-post: info@barbara.nu
Postadress: Teater Barbara, Pipersgatan 4, 112 24 Stockholm
LYCKA TILL!
Materialet har tagits fram i nära samarbete med Elis Storesund, ateljerista, genuspedagog i förskolan och adjunkt vid Stockholms Universitet. Elis håller föreläsningar, workshops och längre fortbildningar kring estetiska lärprocesser och genuspedagogik. Läs mer om Elis på ElisStoresund.com.
Vill ni läsa mer? Elis rekommenderar följande böcker:
FÖR PEDAGOGER
FÖR FÖRÄLDRAR
Teater Barbara har tillgänglighetsanpassad toalett. Hela vägen in till salongen är tillgänglig, med trappa i foajén som lätt görs om till rullstolshiss samt ramp ner till scen. Varierande antal platser för rullstolar förekommer, beroende på aktuell föreställning.
Vi erhåller stöd från Statens kulturråd, Stockholms stad och Stockholms läns landsting.
Teater Barbara
Pipersgatan 4
112 24 Stockholm